Trafiekcijfers Okt 2022

Vergelijking tussen de periode Okt 2021 en 2022

2021
2022
Verschil
Commercieel:
419
402
-4,1%

2021
2022
Verschil
Bewegingen:
1.394
2.539
+82,1%
Passagiers:
33.119
34.583
+4,4%
Vracht:
7.910
3.795
-52%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Okt 2021 en 2022

2021
2022
Verschil
Commercieel:
3.458
3.924
+13,5%

2021
2022
Verschil
Bewegingen:
21.134
21.908
+3,2%
Passagiers:
179.982
330.085
+83,4%
Vracht:
43.578
37.551
-13,8%



Commentaar:



MEER PASSAGIERS, MEER BEWEGINGEN MAAR MINDER VRACHT



Het lag in de lijn van de verwachtingen dat de passagiersaantallen beter zouden zijn dan verleden jaar, zelfs met minder bestemmingen dan voorheen.

De toeristen hebben duidelijk de weg via Oostende teruggevonden en de vraag naar meer vakantieoorden volgend jaar is groot.

In oktober heeft de luchthaven tevens extra klanten over de vloer gekregen dankzij de verplaatsingen van Club Brugge en KAA Gent alsook hun tegenspelers.


De opmerkelijke stijging van het aantal bewegingen lag hoofdzakelijk bij de general aviation.


De drastische daling van de vrachtcijfers hadden we al een tijd geleden zien aankomen.

Enerzijds is er de trage aanloop van het importseizoen bij Egyptair en de onzekere Britse markt vanwege het lage Britse pond.

Daar bovenop moet rekening gehouden worden met het feit dat de herfst 2021 gekenmerkt werd door een intens tijdelijk programma van Silk Way West Airlines,

dat bijna dagelijks Oostende aanvloog met 1 à 2 B-747's. Dergelijk vluchtenschema was er dit jaar niet.


Alle hoop ligt nu bij de nieuwe loods van de Cargo Village aan apron 1.

Teneinde dat project te doen slagen dienen alle neuzen in dezelfde richting te wijzen en moet vooral de Vlaamse overheid ondersteunende maatregelen

nemen om de slaagkansen te vergroten.